Så, du ønsker at være en konsulent! 4 trin for at tage på vejen til succes

I løbet af min karriere som leder og da jeg selv blev en konsulent i 1987, har jeg haft mange kolleger og bekendte flytter i konsulentvirksomhed erhverv. Undertiden var dette skridt efter eget valg som en ægte karriereskift. I den sent 90s dog spredning af konsulenter blev forværret af nedskæringer af organisationer og så, folk, der var blevet “skåret” og der har ikke kunnet finde en lignende rolle i en anden organisation forsøgte den konsulterende sti – ofte med meget lidt succes og en stor smerte.
Følgende forslag om at blive en konsulent har været udviklet på baggrund af min egen erfaring, min rådgivning sessioner med kolleger starter ud på rejsen rådgivning karriere og de erfaringer, jeg har lært fra ser folk enten lykkes eller mislykkes at gøre lønklasse som konsulent. Min overbevisning er, at der er mindst fire ting, man skal gøre for at udvikle en succesfuld karriere som konsulent:
For det første, afgøre på et område af ekspertise og “forskning det ihjel!”. Blive en reel “ekspert” i dit valgte område. Organisationer søger folk som konsulenter til at udfylde et hul i deres skill base, viden, ekspertise osv og det er derfor de går til en konsulent (ellers de ville finde ekspertisen internt).
Når du starter som en konsulent, er det fristende at sige, “Yep, jeg kan gøre det” når en potentiel klient beder om hjælp, selvom du ikke har en stor ekspertise på dette område. Behovet for at holde en indkomst kommer kan undertiden være en meget fristende grund til at tage disse type af arbejdspladser. Jeg har en kollega, der i sidste ende blev ganske vellykket, men i hendes tidlige rådgivning karriere tog disse type af tildelinger fordi “der skal være en bog udgivet på det-jeg vil læse på det”. Mine bemærkninger var at hun var i virkeligheden allerede en ekspert i et bestemt felt, men på tidspunktet var ikke klar over det. Hendes område af ekspertise? Processtyring, og så, læse op på en bog gav blot hende forbindelse til hendes område af ekspertise.
Men på lang sigt for de fleste af os gør det ikke godt at påtage sig opgaver hvor vi er ikke sandt “ekspert” som kunden ikke vil sandsynligvis være helt tilfreds med resultatet (selvom du kan lære en masse i processen). I konsulent branchen er du kun så god som dit sidste job.
Nogle forslag til at udvikle dit område af ekspertise? Skrive artikler på dit område af ekspertise, taler på konferencer, seminarer osv og join faglige organisationer, der fokuserer på dit område af ekspertise. Hvis du er på den måde tilbøjelig, Deltag udvalg af disse organisationer. Du kan altid starte din egen hjemmeside eller blog på dit område af ekspertise så godt.
Mit område af ekspertise er lederuddannelse, og i særdeleshed “hænder på værktøjer til nye ledere”, så du kan se resultater på “Tips til nye ledere” (www.nationallearninginstitute.com/index_files/Leadersandmanagestipsforsuccess.htm)
For det andet finde en mentor, der kan hjælpe med din udvikling på længere sigt. Disse mennesker er ikke så let for at finde, så vær tålmodig. De skal være eksperter i dit valgte område af ekspertise og være villig til at videregive deres viden og erfaring frit til dig. Du skal også udvikle et godt personligt forhold til dem. Jeg har været så heldig at arbejde i en mange år siden (Dennis Pratt forfatter af “Håbefulde til storhed – Above and Beyond TQM”, Business & professionel udgivelse, Sydney, 1994) der blev min mentor og der har været mentor for mig lige siden.
For det tredje, find en coach. Denne type person er helt anderledes end din mentor. Din coach er en person, der vil være i stand til at hjælpe dig med at udvikle dine evner som konsulent (i modsætning til at udvikle dit område af ekspertise). Disse mennesker skal du finde meget tidligt på i din karriere som konsulent, fordi de er meget gode “behandle” ledere (i modsætning til “indhold” ledere, indhold, er dit område af ekspertise).
De kan ofte være chefer du arbejder for (så vælger klogt) eller samarbejdspartnere med mere rådgivning ekspertise end dig selv. Nogle gange din mentor og coach kan være den samme person, men det er sjældent. En af forskellene for spotting en træner fra en mentor er, at coachen vil har en kommerciel interesse i din succes (chef, partner, forretningsforbindelse), så han eller hun er forpligtet til at du på kort sigt. Din mentor på den anden side vil ikke nødvendigvis har den samme kommercielle og interesse og vil blive din mentor på grund af hans eller hendes villighed til at dele deres viden og det omfang, det som du opbygger forbindelser med dem, og så vil være forpligtet til dig på lang sigt.
Endelig, få erfaring. Dette generelt kommer kun med tiden. Når jeg siger erfaring, jeg er ikke så meget henviser til din oplevelse som konsulent (selv om det vil komme), men din oplevelse i dit valgte område af ekspertise. For eksempel, lad os sige i mit tilfælde, det er “hands on værktøjer for nye ledere” – jeg virkelig behøver at være en ny manager, før jeg kan give andre folk råd om deres egen udvikling. Dette vil være særlig vigtigt at dine klient kundeemner. Sommetider erfaringer er svært at få og som jeg sagde før, tager tid. Men du kan fremskynde processen for eksempel ved at tage en del tid job (eller fuld tid hvis du har mulighed for) eller af frivilligt arbejde i din valgte felt, eller arbejder med en anden konsulent, der betragtes som en ekspert på din valgte område.
Husk på, din klient vil ansætte dig for din ekspertise og vil gerne se beviser på denne ekspertise.
I skriver denne artikel for håbefulde konsulenter, er mit håb, at de fire trin, jeg har skitseret vil hjælpe med at føre dig til en meget vellykket og givende karriere som konsulent. Nyd!
Copyright © 2006 den nationale læring Institut

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *