Hemmelighederne af strategi – del 1 af 2

En trin for trin guide til at skabe en vækststrategi, baseret på din aktuelle situation og fremtidige muligheder.

Jeg vil vædde på du tror, du allerede har en strategi.

Og godt du kan, men strategi som et koncept er ligesom kærlighed: meget brugt og lidt forstÃ¥et. Mange virksomheder (og det gælder smÃ¥ iværksættere, store selskaber, almennyttige organisationer, lokale organisationer, regeringer, ngo’er… værker) vide heller ikke hvilken strategi virkelig er, eller hvordan man fÃ¥r en.

Og selv om du har faktisk en strategi – er det rigtigt? Den bedste sig? Dette er sÃ¥ vigtigt – marketing guru Jay Abraham siger– og jeg er enig – en overlegen strategi dÃ¥rligt udført vil slÃ¥ en dÃ¥rlig strategi velgennemført hvilken som helst dag.

Det er nemt at sige, “Dette er stor virksomhed ting. Vi ved hvad vi har brug for–hvorfor skal vi gøre alt det ekstra arbejde. ” Mens en “strategi-mindre” gruppe af markedsføring taktik kan fungere godt og give gode resultater, er det tager din business i den bedste retning? Du kan tjene penge, men er du gør de fleste penge muligt? Kunne en anden suite af taktik gennemføre en overlegen strategi giver langt bedre resultater?

Hvilket bringer mig til punktet af denne to-delt artikel: Hvordan at formulere strategien. I de næste 1500 ord vil jeg præsentere først halvdel af en grundlæggende system til identifikation af høj-impact strategier i din virksomhed. (Kun den første halvdel? Ja. Mens jeg stræber efter at gøre det så enkelt som muligt, er det stadig tager lidt af forklarer, og redaktører og læsere både afskyr lange artikler!) Så Del2 vil afslutte kontur, og i kommende artikler, vil jeg diskutere hver systemkomponent i finere detaljer.

Lad os begynde med en operationel definition af strategi.

Strategi er det styrende princip er baseret på en række indbyrdes forbundne beslutninger om valg og installation af ressourcer og taktik, hvis formål er at realisere en vision og afgørende mål i en konkurrencedygtig og skiftende miljø .

Denne definition fortæller os et par ting:

* FormÃ¥let med alle strategiske beslutninger er at opnÃ¥ din vision og “afgørende” eller kritisk til formÃ¥l mÃ¥l.

* Strategi handler om at vælge specifikke ressourcer og taktik for at få det ønskede resultat.

* Strategi er ikke statiske; Det er beslutninger i en serie, og udvikler sig konstant over tid.

* Strategi er bred og altomfattende. Med det i tankerne er her de 8 trin i formuleringen af strategien:

1. Sæt din vision

2. samle miljømæssige og konkurrencedygtige intelligens

3. tage bestik af organisationens styrker og svagheder

4. Vælg din “grand strategy”

5. opstille afgørende mål

6. Vurder og rang din “SWOTs”

7. match din interne og eksterne faktorer til at identificere strategiske alternativer

8. Vælg specifikke strategier for gennemførelsen

Der er naturligvis et sidste skridt: at gøre din strategi til taktik og game planer, og Udfør. Vi vil ikke komme ind i det i denne artikel.

Trin 1. Oprette din vision.

Folk komplicere tanken om vision. En vision er blot en historie, der beskriver, hvordan du vil have tingene til at være i fremtiden. Nogle mennesker kan fortælle disse historier nemt – de ved præcis hvor de ønsker at være og hvad det vil “ligne”.

Andre har brug for hjælp. Den bedste fremgangsmåde er at besvare en række spørgsmål om hvad organisationen gør, hvem er det klienter eller modtagerne, hvad følgerne er, hvor stor den er, hvor det er, hvordan det fungerer, når alle disse ting vil ske, og så videre. Som følge af besvarelsen af disse spørgsmål, vil din vision opstå.

Selvfølgelig kan du allerede har en vision. Hvis ja, nu er det tid til at forsikre, at det er relevant og kraftfulde.

Test af et godt syn er hvis det inspirerer; ikke kun du og dine ledelsesteam, men alle dine interessenter: dine partnere, medarbejdere, kunder, investorer, kreditorer, långivere, dit samfund, din regering- og måske den brede offentlighed. En stor vision inspirerer, og det giver også retning. Hver handling, du tager skal yderligere din vision. Hvis det ikke sker, gør det ikke.

Trin 2. Samle miljømæssige og konkurrencedygtige intelligens.

For at udvikle de bedste strategier skal du forstÃ¥ verden uden for din organisation. Kvantificere og kvalificere, ikke bare absolutter, men tendenser. Og ikke mindst identificere ændringer i status quo. NøgleomrÃ¥der for fokus omfatter konkurrenter, teknologi, markedets størrelse og tendenser, dine kunders industri sundhed, makroøkonomiske tendenser, tilgængeligheden af nøgleressourcer (personer og materialer) regeringen forordninger og andre politiske overvejelser og ændringer i demografi og psychographics–som kundernes smag.

Udarbejde relevante foranstaltninger for hver af disse eksterne nøgleområder. For eksempel Undersøg dine konkurrenter for indtjening, fortjeneste og marked andel vækst (eller faldende), produkt og service ændringer, forskydninger i markedsførings- og strategi, ændringer i geografiske fordeling, strategiske alliancer og storkunde annonceringer.

Makroøkonomiske faktorer omfatter det indlysende interesse og beskæftigelsesfrekvensen og tendenser, produktion og forbrug statistik, sammen med finere kornet-industrien om spørgsmål som nye hjem køber-hvilke konsekvenser en bred vifte af virksomheder eller forsvar udgifter, som påvirker et helt andet sæt af sektorer.

Trin 3. Tage bestik af organisationens styrker og svagheder.

Nu er det tid til at skinne en lys over organisationen. Undersøge hvert funktionsområde udkig styrker og svagheder. Identificere styrker, der vil hjælpe virksomheden realisere sin vision og svagheder, der vil hindre sine mål.

Følgende er en forret liste over fokusområder:

* Evne til at få nye perspektiver (Marketing)

* Evnen til at få nye kunder (salg)

* Produkter og tjenester, både eksisterende og dem i R&D

* Finansiere eller penge, herunder pengestrøm, adgang til kapital, indtjening, fortjeneste, ROI

* Lederskab, herunder værdier og vision justering, afgørende mål

* Mennesker, herunder færdigheder opgørelse, der personale niveauer, medarbejderloyalitet, kompensation

Andre områder at undersøge omfatter:

* Kundetilfredshed

* Klientservices

* Logistik

* Konkurrencemæssige positionering

* Unik klient Proposition

* Management team

* Administration

Trin 4. Vælg din Grand strategier.

Denne “grand strategy” tilgang er baseret pÃ¥ industri/produkt indtægter vækstrater. Det er specifikke for en koncernvirksomhed med en større industri og/eller produkt fokus. Hvis din virksomhed er mere komplekse, kan du gentage processen for sektorvis fokus.

Først, overveje din industri og produkt sektorens vækstrate. Er det voksende eller faldende?

For det andet overveje din konkurrencemæssige styrke inden for denne sektor. Til denne analyse har konkurrencemæssig styrke to komponenter, størrelse og tendensen til din markedsandel, og virksomhedens finansielle styrke; specifikt enten cash flow fra operationer, eller adgang til kapital.

At forenkle: stærk markedsandel + stærk finanser = stærke konkurrencestilling. Enten stærk markedsandel eller stærk finanser = gennemsnitlige konkurrencestilling. Hverken stærke markedsandel eller stærk finanser = svag konkurrenceposition.

Dette definerer en to af tre matrix af strategiske valg til at vælge din grand strategi.

Den nøjagtige valg du foretager vil blive dikteret af detaljerne i din situation: styrke og konkurrencemæssig styrke, sammen med din erklærede vision og formål. Vælg fra listen, der bedst beskriver din virksomhed:

Stærk sektor, stærk konkurrencestilling

Det betyder, at du er i et voksende marked, holde en fremtraedende stilling på markedet, og har penge til at manøvrere. Din strategiske valg omfatter:

* Markedsstrategi at øge efterspørgslen og salg til eksisterende produkter og tjenester, i eksisterende og nye markeder

* Markedsføring strategi for at øge indtrængning på markedet for eksisterende produkter og tjenester og fange større del

* Forbedre eller udvide eksisterende produkter og tjenester; tilføjelser, backends, strategiske joint ventures

* FÃ¥ kontrol over distribution – bringe eksterne salg inde. Tage salg fra distributører

* Få kontrol over leverandører erhvervelse, fusion eller joint ventures med konkurrenter

-Udvikling af strategiske partnerskaber for at øge distributionen eller få nye produkter

* Udvikle relaterede produkter og tjenester for eksisterende kundebase – backend strategier

Stærk sektor, gennemsnitlige konkurrencemæssige stilling

Her er i et voksende marked, men har enten en fremtraedende stilling, men begrænset kontant- eller omvendt. Den nøjagtige udvalg til rådighed for dig, afhænger af din situation. Du kan:

* Søge underbetjente nicher: Flyt ind i små, afgrænsede og profitable markeder

* Markedsføring strategi for at øge indtrængning på markedet for eksisterende produkter og tjenester og fange større del

* Forbedre eller udvide eksisterende produkter og tjenester; tilføjelser, backends, strategiske joint ventures

* Strategiske partnerskaber – søge produkter/services til eksisterende kunder

* Udnytte aktiver via joint ventures og vært-modtageren relationer

* Udvikle relaterede produkter og tjenester for eksisterende kundebase – backend strategier

* Øget markedsføring penetration via distributører og 3rd partier

* Få flere penge: rejse kapital via gælds- eller egenkapitalinstrumenter

Stærk sektor, svag konkurrencesituation

Du befinder dig i en stærk sektor, men har relativt lille markedsandel, og begrænset eller ingen kontanter. Dine valg omfatter:

* Søge underbetjente nicher: Flyt ind i små, afgrænsede og profitable markeder

* Markedsføring strategi for at øge indtrængning på markedet for eksisterende produkter og tjenester og fange større del

* Strategiske partnerskaber – søge produkter/services til eksisterende kunder

* Udvikling af produkter og tjenester for eksisterende kundebase – backend strategier

* Sælge din klient base til en konkurrent eller samarbejdspartner; eller flytte din eksisterende produkter til at appellere til nye kundetyper

* Sælge produktlinje og bruge kontanter til at flytte resterende aktiver

* Sælge virksomheden

Svage sektor, stærk konkurrencestilling

I dette tilfælde dig dominere et svagt marked og har penge til at udnytte din position. Du bør:

* Tilføje relaterede produkter og tjenester for eksisterende kundebase – backend strategier

* Tilføje un-relaterede produkter og tjenester for eksisterende kundebase – backend strategier

* Tilføje nye produkter og tjenester for nye kundegrundlag

* Oprette fællesforetagender i ikke-forretningsmæssigt forbundne markeder

Svage sektor, gennemsnitlige konkurrencemæssige stilling

Du befinder dig i en middelmådig position i et svagt marked. Afhængigt af din præcise omstændigheder, kan du trække sig tilbage, bruge, hvad der er tilbage af dine penge til at købe din vej med nye produkter eller forsøger at tilmelde en stærk partner. Valg omfatte:

1. reducere omkostninger, men du kan

2. Tilføj relaterede produkter og tjenester for eksisterende kundebase – backend strategier

3. tilføje nye produkter og tjenester for nye kundegrundlag

4. forsøge at dominere den mindste definition af dit marked, ved hjælp af lavpris- / no-cost strategier

5. oprette strategiske partnerskaber og joint ventures

Svage sektor, svag konkurrencesituation

Ked af at sige, du er i et dÃ¥rligt sted. I et ord–retræte! Du kan gøre dette ved at:

1. reducere omkostninger, men du kan

2. Sælg produktlinje

3. Sælg virksomheden

Hvis du ikke ønsker at afvikle, søger at udvide din markedsføring ved hjælp af billige / gratis kan marketing strategier- men dette være en taber proposition

OgsÃ¥, som nævnt ovenfor, forsøger at oprette strategiske partnerskaber og joint ventures, men det kan være svært at tiltrække partnere til et marked med dÃ¥rlig fundamentals. PÃ¥ dette tidspunkt du mÃ¥ske sige, “… sælge kunderne? Sælge virksomheden? PÃ¥ ingen mÃ¥de. Jeg holder.” Der er bare ikke et strategisk synspunkt.

Strategi siger, du kan gøre flere penge at gøre noget andet–sÃ¥ du bedste begynde at tænke over det.

Generelt er disse valg er opført fra mest attraktive til mindst. Organisationens bedste valg vil være baseret på dine særlige omstændigheder.

Ved nu har du formuleret en vision, samledes analyseret ydre miljø og organisationen, identificerede relevante styrker, svagheder, muligheder og trusler, og begyndt til nul i på en grand strategi. Der bør holde dig beskæftiget i et stykke tid.

I The Secrets of Strategy, del II, vil vi afslutte processen.

Husk-du behøver ikke en strategi. Men at have en øger dine chancer for at skabe de største fortjeneste fra dine ressourcer. Der er jo hele pointen med strategi.

(c) Copyright Paul Lemberg. Alle rettigheder forbeholdes

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *